Prof. Dr. R. Pieters aan het woord

image prof dr rob pieters stichtingjuulProf. Dr. R. Pieters (lid van de raad van bestuur en kinderoncoloog bij het Prinses Máxima Centrum)

Jaarlijks worden rond de 550 kinderen in de leeftijd van 0 tot 18 jaar geconfronteerd met de diagnose kanker. Kanker bij kinderen is veelal heel anders van aard dan bij volwassenen. Het betreft andere vormen van kanker en dus ook andere behandelingen. Er zijn vele verschillende soorten van kinderkanker en gelukkig is iedere soort op zich zeldzaam. Maar ondanks het feit dat de genezingskans in de laatste 40 jaar is gestegen naar 75%, is kanker nog steeds de meest voorkomende doodsoorzaak door ziekte op de kinderleeftijd. Dit is dus een onacceptabele situatie.

Ook is er bij kinderen die wel genezen van hun kanker regelmatig sprake van ernstige bijwerkingen door de therapie. Alles bij elkaar zijn er dus heel veel redenen om de therapieën voor kinderkanker verder te verbeteren. Het doel is dat uiteindelijk ieder kind met kanker geneest en dan ook nog eens zonder ernstige gevolgen van de therapie.

Betere behandelingen komen helaas niet uit de lucht vallen en dus is veel onderzoek nodig om meer effectieve behandelingen én behandelingen met minder bijwerkingen te ontwikkelen. Juul hoort helaas tot de kinderen die het niet gered hebben. Bij haar waren al onze behandelingen die we hebben gegeven uiteindelijk niet goed genoeg. Ik hoef niet uit te leggen wat een drama dit is voor Juul en haar familie.

Daarom heb ik grote bewondering voor de familie en vrienden van Juul die besloten hebben om hun steentje bij te dragen aan ons onderzoek. Zo helpen zij te voorkomen dat andere families hetzelfde meemaken als Juul en haar familie. Het is fantastisch om te zien hoe zij de Katwijkse gemeenschap en omgeving mee krijgen in hun strijd tegen kinderkanker ter nagedachtenis van Juul.

Ik hoop van harte dat als u dit leest, u hen en ons hierbij wilt helpen.

Prof dr Rob Pieters
Lid van de raad van bestuur en kinderoncoloog
Prinses Máxima Centrum

Voor meer informatie over het onderzoek zie www.prinsesmaximacentrum.nl.